Omelett i ildfast form

Jeg hørte Hellstrøm si strengt til en av de han var hos, at omelett var frokost eller lunsj - ikke middag! Jeg mener middag også, hvis du har i litt ekstra i den.

Jeg er veldig glad i omelett, så jeg kan egentlig spise det både til frokost, lunsj og middag, men som regel så lager jeg omeletten av ett egg med plomme, og to eggehviter, skummet melk, kalkun og salt og pepper.

Her har jeg laget omelett som inneholder litt mer enn bare det, og den er fryktelig mektig, så denne kan du fint bruke som middagsrett. Veldig god er den også synes jeg da :-)


Du trenger:
6 egg
2-2,5 dl. melk, i den varianten du pleier å bruke
Strimlet skinke, ca 250 g
Purre skjært i ringer
4-5 middels store poteter
Ca. 150 gram revet ost. (Jeg bruker Norvegia lettost)
1 tomat
Salt og pepper
Ildfast form

Sett stekeovnen på 200 grader.
Lag røre av eggene og melken. Salt og pepre litt.
Skjær potetene i passe tynne skiver
Stek skinke og purre før du legger det i den ildfaste formen.

Legg annenhver gang - skinke/purre...

... og poteter. Salt og pepre litt i mellom.

Hell eggerøren over lagene med poteter, skinke og purre.

... og strø den revne osten på toppen.

Legg tomatskiver på toppen, som du også salter og peprer litt.

Sett formen inn i ovnen i ca. 30 min. Stek på nederste rille i ca. 20 min, og flytt den opp til midten de siste 10 minuttene.
Jeg pleier å ha grove rundstykker og/eller salat til.

Du kan også bruke masse forskjellig i omeletten. For eksempel grønnsaker som brokkoli, blomkål osv. Du kan også ha i hvitløk, pølsebiter, makaroni, løk, fløte i stedet for melk, mozzarellaost på toppen osv. Men jeg prøver å lage min så sunn så mulig.

Glemte forøvrig å ta et bilde når det var ferdig, men det klarer du sikkert å se for deg ;-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine