Ned i vekt, men fyser på ALT som er "forbudt?" Noen tips!

Det jeg tror er den største feilen når vi skal legge om kostholdet og gjerne vil ned i vekt, er at vi er altfor strenge mot oss selv.
Vi glemmer at vi faktisk skal leve etter at målene våre er nådd også, og hva skal vi gjøre da?
Hvis vi har strammet inn matinntaket til minimum og nektet oss selv alt, hva skjer da når slankekuren er over? Jo, vi begynner å spise som vi gjorde før, og så går vi opp igjen. Og gjerne flere kilo enn det vi opprinnelig har mistet.

Når vi er for strenge mot oss selv og i verste fall spiser for lite, da kommer fysingen. Vi kunne spist absolutt alt, ja til og med ting vi egentlig ikke liker, bare for å kunne spise noe. Sånn er det iallefall med meg noen ganger.
Jeg har lært meg til å tenke på en annen måte når det gjelder overspising, men noen ganger holder ikke det heller.


Det å sulte seg selv, det er desidert det verste du kan gjøre, så det i seg selv er en trøst for meg. Hvis man sulter seg, så lærer nemlig kroppen seg til å lagre fett på en mer effektiv måte, sagt litt enkelt.

Har du dager hvor du er ekstra fysen, men redd for å "sprekke" i kostholdet, kan kanskje noe av dette hjelpe deg:

Spør deg selv:
Når du kjenner at du er skikkelig fysen, og ha noe å putte i munnen, ta deg tid til ett minutt med å spørre deg selv før du finner frem noe - Hvorfor må jeg ha noe akkurat nå? Er jeg egentlig sulten, eller er jeg bare fysen? Når spiste jeg sist? Hva er det jeg egentlig har lyst på?

Når du egentlig har lyst på is eller sjokolade, unngå å spise gulrøtter og selleri for å sette det litt på spissen. Men det sier seg selv at iskremhungeren ikke går over ved å erstatte med grønnsaker, og fysingen kan faktisk bli større. I verste fall så ender vi opp med et inntak på mer fett og kalorier enn om du faktisk unnet deg den isen eller sjokoladen. Velg heller en is uten kjeks, eller en liten sjokolade i stedet for stor. Så har du faktisk fått det du ønsket, men i mindre mengde.

Handle når du er mett!
Dette er vel noe som alle vet, men når det gjelder meg selv, så kan være avgjørende. Jeg vet at jeg er svakere hvis jeg går i butikken når jeg er sulten, og da kommer "jeg kan vel unne meg en liten ting"-tanken snikende. Om du så tar deg en banan før du går, så vil fysingen gi seg betraktelig!

Velg riktig: Fyser du på noe, så halvér! Det er den samme gode smaken! :-)


Du kommer langt på å halvere
I begynnelsen når jeg snudde kostholdet mitt, så syntes jeg at det var kjempevanskelig å kutte ut for eksempel smør. Særlig å steke maten i. I stedet for å kutte det ut helt til å begynne med, så halverte jeg mengden, og brukte olje til resten av mengden. Jeg merket ikke forskjell i det hele tatt, men fikk samtidig smørsmaken på maten. Jeg brukte mindre og mindre smør, og nå steker jeg kun i olje og tenker ikke på det. Men da slapp jeg den brå overgangen hvor jeg skulle føle at "ingenting" var lov lenger. Dette kan man gjøre med andre ting også.

Spis frokost!
Det kan ikke sies for ofte. Frokosten holder deg i gang til langt ut på dagen, og sjansen for å overspise til lunsj er ekstremt mye mindre. Prøv min frokostblanding HER hvis du vil :-)

Hør på fysingen din innimellom
Har du lyst på en kakebit eller noe annet som du egentlig skal holde deg unna, så ta deg en, men ikke hver dag! Som nevnt over her, så vil du bare sprekken din bli ti ganger verre hvis du er for streng med deg selv og nekter deg selv alt. Det viktigste hvis du gjør det, er å ikke la samvittigheten ta overhånd, for da er det mye lettere å gi opp. Spis den, nyt den, og fortsett som vanlig med det sunne kostholdet og treningen din.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine