Unngå kjøleskapsplyndringen etter trening!

Det er mange ganger det virker helt umulig å holde seg unna kjøleskapet eller godisposen når man kommer hjem fra trening, og det er faktisk ganske lett å hive i seg flere kalorier enn du har forbrent. Det viktigste etter trening er jo å få i seg noe som kroppen har godt av, ikke gå bananas på ting som ødelegger den gode treningen vi nettopp har hatt.

Noen tips:

Belønn deg selv, men tenk måtehold
Selv om jeg har trent hardt, så prøver jeg å tenke at det er faktisk sjelden vi forbrenner så mange kalorier at vi bare kan gå bananas på alt som er. Unn deg heller litt en gang i blant, i stedet for hysterisk å plyndre kjøleskapet. Ikke belønn deg selv hver gang, da blir det en vane, og belønningen skal du glede deg til, og over.

Trenger du muligens påfyll underveis?
Har du en langøkt og trener i mer enn en time, er det mulig at kroppen kanskje trenger energi under økten. Energien er jo det som holder blodsukkeret oppe. Og lavt blodsukker er det som skaper ulvehungeren som kommer når du er ferdig med å trene. Trener du lenge, så kan det være lurt å prøve en energidrikk i en eller annen form og smak, for å få opp blodsukkeret igjen.

Spise før trening
Pass på å spise et par timer før trening. Dette varierer jo selvfølgelig fra person til person, og jeg selv kan ikke spise noe nærmere enn et par timer.
Jeg merker veldig godt forskjell på hvordan jeg trener. Er det lenger siden et par timer siden jeg har spist når jeg går på trening, kan jeg føle meg svak og energiløs. Spiser jeg for tett opptil trening, så kan jeg nesten føle at maten ligger og skvulper i magen, og jeg føler meg ekstra treg og tung. Prøv deg frem, for ingen er like. Men en ting er sikkert, og det er at kroppen må ha litt tid til å fordøye maten.

Næring etter trening
Pass på at du får i deg næring etter treningen. Standard for meg med en gang etter trening, er en banan og en proteinshake. Den blander jeg 50/50 med melk og vann. Kroppen trenger ny energi for å bygge seg opp igjen og komme seg igjen etter påføringen du har latt den gjennomgå. Spis et måltid innen en halvtime etter trening for best effekt. Det hjelper meg også veldig til å unngå det supersulten som kan melde seg. Jeg prøver også å få i meg et måltid en times tid etter bananen og shaken, men her er det viktig å legge opp sånn at det fungerer alle best for deg, i og med at ingen er like. Det viktigste er at kroppen får næring, og at vi ikke stapper i oss masse unødvendige kalorier fordi vi fyste og var sultne som ulver :-)


Vær flink til å følge matplanen din
Det tar ikke lange stunden etter at du har innført faste matvaner, at du raskt kjenner når du går utenfor planen, eller det går for lang tid mellom måltidene. Jeg kjenner det veldig godt, på at jeg blir sur og grinete, upplagt og energiløs, og får en spisetrang som ikke ligner noenting! Jeg vet med meg selv at det er da jeg plutselig går i skapet for å se hva jeg kan putte i munnen. Prøv å spis hver 3-4 time, og tenk på at dette er med på å holde blodsukkeret stabilt. Da unngår du trangen til å plyndre kjøleskapet, og også den største sukkertrangen. Spiser du regelmessige små måltider, så er du dessuten også alltid klar for trening :-)

Sørg for å fråtse sunt ihvertfall
Hvis det er umulig for meg å styre unna ett eller annet å putte i munnen mellom måltidene, eller bare fordi jeg må tygge på noe, passer jeg bestandig på å ha frukt og grønnsaker liggende. Om jeg virkelig er fysen, så kan jeg gå amok i sunne ting istedet for å smøre meg 5 loffskiver med sjokoladepålegg. Jeg kjenner fort om jeg virkelig er sulten eller om jeg bare må ha noe å tygge på. Og du kommer ikke halvveis i fruktposen engang før fysingen er borte igjen. Så for meg er det viktig å alltid å ha noe liggende som jeg kan fråtse i med god samvittighet.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine