Hud- og hårpleietips til deg som trener

Jeg trener ganske ofte, og jeg har klare mål for hvor jeg vil. Alle vet også at trening er bra både for kropp og sjel.
Det som kanskje ikke alle vet, er at treningen kan gå ganske hardt utover hud og hår. Huden kan bli både tørr og irritert, og håret kan ende opp ganske så flisete og tørt det også. Hvis vi ikke tar noen forhåndsregler da.


Først og fremst så utvider porene seg når vi trener, og her skilles vann og avfallsstoffer ut. Blodet sirkulerer også fortere i kroppen og blodkarene utvider seg. Dette er på den ene siden veldig bra for huden siden vi kvitter oss med avfallsstoffene, men på den annen side så mister vi også væske hver gang vi trener. For at du også skal holde huden sunn og frisk er det kjempeviktig at du fyller opp med væske innenifra. Drikk masse vann for å hindre at huden tørker ut.

Skrubber og masker
Fordi huden er mer utsatt på grunn av utvidede porer, er det lurt å vente med produkter som jobber dypt i huden til dagen etter du har trent. Det gjelder både produkter til ansikt og kropp. Hvis du trener hver dag, prøv å vente med å bruke produktene så lenge som mulig. Trener du på morgenen, vent til kvelden med å bruke dem. Etter trening og dusj, holder det fint med å bruke rensemelk og fuktighetskrem som er milde og skånsomme.

Fjerning av sminke før eller etter trening?
Bruk renseprodukter og fjern makeup før du trener, så slipper du å forstyrre huden mer enn nødvendig etter treningen da den er mer sensibel. Hvis du føler at du trene med makeup på, er det i såfall lurt å bruke mineralmakeup'en, som ikke tetter porene.


Trener du ute?
Sørg for at du bruker en god ansiktskrem med minimum solfaktor 15. På sommeren er det viktig å bruke solfaktor på hele kroppen. Pass også på at solfaktoren har beskyttelse både mot UVA- (beskytter mot aldring) og UVB-stråler (besytter mot solbrenthet).

Skån huden i dusjen
Ikke bruk for varmt vann i dusjen! Det er å be om å tørke ut huden og gjøre den irritert. Hvis du dusjer flere ganger om dagen på grunn av mye- eller oppdelt trening, trenger du ikke å bruke såpe hver gang. Bland gjerne fuktighetskrem og olje som du smører huden med etter dusjen. Hvis du klarer det, er det smart å ta en iskald dusj innimellom for å få opp blodsirkulasjonen. Det fører også til at huden ser sunnere og friskere ut.

Svømming og hårpleie
Svømmer du for å holde formen, og det i svømmehall så kan klorvannet gi håret en tøff behandling. Det kan gjøre det både tørt og flisete. I tillegg er tørt hår mer utsatt for grønnskjær etter kloren. Svømmer du fast, anbefaler jeg deg å bruke en badehette som er en god beskyttelse for håret. Særlig på vinteren, da håret i seg selv har lett for å bli tørrere.




0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine