Få morgenhumøret på TOPP!

Jeg merker veldig godt forskjell på hvordan jeg er om morgenen nå, i forhold til hvordan jeg var før. Jeg tror det kommer av at jeg er mye mer bevisst på når jeg legger meg, og hvor mye søvn jeg trenger etter at jeg begynte å trene å spise sunt.

Ikke minst det å ha positive tanker, og å prøve å skyve unna alle bekymringer før man legger seg er viktig, ellers kan man jo bare glemme å få sove.

Får jeg ikke nok søvn, så er jeg sur og grinete, og noen ganger så kan det forfølge meg hele dagen, faktisk..

Hvis du ofte føler deg sur og grinete, og føler at du aldri "våkner" ordentlig om morgenen, prøv disse tipsene:


Legg deg tidligere - stå opp tidligere
For å komme inn i gode rutiner, og også stå opp uthvilt og blid, stå opp tidligere! Det er vanskelig i begynnelsen, men det gjør det så mye lettere å komme seg i seng tidligere også. Og når du legger deg tidligere, vil du også være uthvilt lenge før, enn om du legger deg sent. Denne rutinen kommer fort, så lenge du er litt streng mot deg selv.
Bare dette vil være med på å bedre humøret om morgenen manke hakk.

Tenk positivt når du våkner
Det kan være utrolig vanskelig å gjøre når du bare har lyst til å gi blaffen i alt og alle, men lær deg til å tvinge hjernen inn på positive tanker. Uansett hvor sur og grinete du måtte være, si inne i deg, at "dette blir en bra dag"! Det funker faktisk, man må bare bli vant til å snu tankegangen. Si det samme til deg selv når du står foran speilet på badet og skal ordne deg, uansett hvor trøtt og sur du er.


Frisk luft
Enten det er snakk om trening, jogging eller gåturer, så er frisk luft om morgenen faktisk helt herlig. Det frister kanskje ikke når man er på det trøtteste og sureste, men dette virker helt utrolig! Og du kommer ikke mange meterne før du faktisk helt automatisk tenker postivt, og synes selv at du er kjempeflink som har kommet deg ut på morgenen. Og stolthetsfølelsen sitter i lenge, noe som gjør at resten av dagen antageligvis vil bli ganske så bra :-)


Spis frokost!
Hvis du ikke er vant til å spise frokost, så begynn NÅ! Ikke bare det at kroppen trenger starthjelp for å komme i gang, men du får også tid til å sitte i ro og våkne ordentlig. Det trenger ikke ta så lang tid, men de minuttene er verdifulle. Frokost får deg også til å holde ut lenger, og setter i gang forbrenning. Og når kroppen har det bra, er også humøret et helt annet.


Kaffe eller varm sjokolade
Det er ingen hemmelighet at kakao- og kaffebønner er hjelpsomme for hjernen. En kopp med enten kakao eller kaffe om morgenen kan gi deg ekstra batteri og skape positive tanker for hele dagen. Ikke bare det, men kaffe kan i følge forskning faktisk forsinke aldringsprosessen på grunn av antioksidantene.
Bare det å ha tid til en kopp med kaffe eller kako etter frokosten på morgenen gir jo bedre humør i seg selv.

Prøv ut og finn det som passer til dine rutiner. Men jeg er sikker på at en eller flere vil passe til dine rutiner om morgenen, og hjelpe til med å bedre morgengrettenhet.

De funker iallefall på meg, selv om jeg som regel drikker pepsi max om morgenen fordi jeg er totalt avhengig av det ;-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine