Forkjølelsestips

I den verst tenkelig perioden hvor det ikke kunne passet dårligere å ha influensa og feber, går jeg på 3. uka med denne dritten, og jeg føler meg ikke sånn voldsomt bedre i dag heller.
Jeg har inntrykk av at "alle" er forkjøla for tiden, og ekspertene sier at det ikke er så mye annet vi kan gjøre enn å smøre oss med tålmodighet, pakke oss inn på sofaen med teppe og ha tørkerullen i umiddelbar nærhet.

Her er rådene som skal virke best:

C Vitamin:
Noen sier at dette bare er en myte fordi man må ha i seg så store doser for at det skal kunne virke, men det skal kunne korte ned sykdomstiden med ca et halvt døgn. Da må det i såfall en dose på ca 1 gram til. Appelsiner blant annet, er fulle av C vitamin, men man må i tillegg ta kosttilskudd for å komme opp i 1 gram.

Varme drikker og suppe:
Varme drikker kan virke løsnende på snørr og tett nese, dette skal gjelde alle typer varme drikker, men spesielt de som er litt krydret. Det ser ut til at drikker som inneholder sitron virker best, og det sammet gjelder hvis du får i deg krydret mat eller supper.

Blås i hostesaften:
Dette er visst bare bortkastede penger, for det har ingen merkbar effekt, selv om det kan være fristende å fylle på. Det er jo egentlig ganske logisk også. Vi vil jo gjerne ha opp gørra, ikke stilne hosten så det blir i kroppen vår?

Nesedråper:
Nesespray eller nesedråper kan gjerne brukes, for det åpner opp luftpassasjen gjennom nesen og bremser den "herlige" produksjonen av snørr. Får vi letnet litt føler vi oss også litt bedre. Dette kan man kjøpe reseptfritt enten på apotek eller i vanlig butikk. Det som er bra med dette er at det kan forebygge at forkjølelsen sprer seg til bihulene eller mellomøret. Nesespray- eller dråper skal bare brukes i en ukes tid for eller kan det ha motsatt effekt, fordi slimhinnene venner seg til medisinen.

Hvitløk:
Hvitløk er brukt i alle år, og det er nok fordi det er kjent for å styrke immunforsvaret. Et forsøk som er gjort med inntak av hvitløk i tablettform, viser at man kan korte ned sykdomstiden litt.

Nå har vel ikke jeg vært flinkest til å følge disse rådene (kanskje derfor jeg går på 3. uka?)
Men mitt råd til deg, er å kose deg med for eksempel varm te med honning i, ta vare på deg selv og slapp av! Solbærtoddy er også både godt og lindrende. Slapp av så godt du kan. Pakk deg inn i teppe på sofaen med joggedressen på, og så håper jeg at du blir frisk fort!

God bedring!

2 kommentarer:

{ Regine } | 9. mars 2012 kl. 16:53 sa...

Veldig nyttig innlegg. Har selv lagt to uker med lungebetennelse, og begynner å bli kraftig lei!

Jeg er litt skeptisk til det med å kutte hostesaften da. Synes det hjelper kjempemye! Nå skal det sies at jeg har en på resept da. Fungerer sikkert litt bedre enn disse andre.

Du har ikke noen tips til hvordan en kan freshe seg litt opp når en er forkjølet o.l., har du? :) Føler meg helt forferdelig her jeg ligger med sår, rød nese og tørre ørkenlepper.

Veldig fin blogg du har foressten!

{ Liv } | 10. mars 2012 kl. 09:48 sa...

Æsj, og så lungebetennelse også da... Da skal i hvertfall ikke jeg klage så høyt som jeg har gjort, for det har jeg heldigvis ikke dratt på meg. Håper virkelig at du snart er frisk og rask igjen!

Ja, det burde jeg absolutt ha skrevet, at jeg mente de som man får uten resept. Min kjære er syk han også, og fikk beskjed om akkurat de som er reseptfrie, at de stort sett ikke har noen hensikt. Det blir nok noe helt annet med de reseptbelagte :-)

Et godt tips, kanskje jeg skal prøve å sette sammen et innlegg om det å føle seg litt freshere når man er forkjølet? Jeg skal prøve å få til noe, jeg :-)

Veldig hyggelig at du liker bloggen min, da blir jeg så glad. Kom gjerne med flere forslag også, hvis det er noe du syns mangler her hos meg.

Ønsker deg en riktig god bedring!

Klem fra Liv :-)

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine