Drikker som gjør deg glad!

Når høsten og vinteren kommer, kjenner man gjerne at humøret synker også. Mørketiden kan ta knekken på humøret i større eller mindre grad, og noen snakker også om at de blir direkte deprimerte.

Det er gjort mye forskning på mørketid og humør, og man har kommet frem til at de som bor lenger nord i landet er mer utsatt for depresjon på grunn av ekstra lite lys i vinterhalvåret.

Vi får ikke gjort så mye med det, vinteren kommer uansett. Men det å tenke positivt er viktig for å holde på humøret. Istedet for å grue meg til vinter, kulde og snø, så skal jeg heller glede meg til våren, sommer og varme. Og så skal jeg holde på den tanken så godt jeg kan.
Det har jeg lovet meg selv :-)

Prøv også disse drikkene, som inneholder ingredienser som gjør deg glad:

Kakao: ( Med lettmelk) Rik på magnesium, som virker beroligende. Inneholder tryptofan, som omdannes til lykkestoffet serotonin.
Inneholder kalk, som er nødvendig for å danne serotonin.

Peppermynte-, Rosmarin- og sitronte:
Dette er urter og er direkte stimulerende for humøret.

Drikkeyoghurt og melk: Inneholder tryptofan, som omdannes til lykkestoffet serotonin, samt kalk.

Kaffe: Et par kopper kaffe om dagen løfter humøret.
(Mer enn ca. fire kopper om dagen kan gi deg motsatt effekt).

Smoothie: Inneholder tryptofan og C-vitamin, som brukes i produksjonen av serotonin.
Strø linfrø over. Det gir et tilskudd av omega-3 fettsyrer som motvirker depresjon.

Kanskje vi klarer å komme oss igjennom denne vinteren også, med humøret i behold? :-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine