Muffins til frokost? Ja det går an!

Jeg fant en oppskrift på sunne Muffins i et gratisblad for helsekostbutikkene. Muffinsene anbefales tilogmed som frokost, og da måtte jeg jo prøve dem ut.


Jeg synes disse Muffinsene ble farlig gode, så mitt råd er å fryse ned og heller ta opp litt og litt, for ellers kan jeg love at fristelsen til å spise alle sammen på en gang er stor :-)

Du trenger:

1 egg
1 dl magerkesam
1 dl yoghurt naturell
100 g nøtter. Jeg brukte valnøtter
1/2 dl havregryn
1 skrelt eple
1/2 dl fullkornsmel av spelt
2 ss nøytral rapsolje
2 ts flytende honning
2 ts kanel
1 ts bakepulver
Små muffinsformer

Slik gjør du:

1. Visp egget i en bolle. Tilsett kesam og yoghurt og visp alt sammen.
2. Finmal nøttene og havregrynene i en food processor. Rør det deretter sammen med eggeblandingen.

Nøttene og havregrynene blandet sammen.

3. Skjær eplet i små terninger og tilsett dem sammen med resten av ingrediensene. Rør godt rundt.
Jeg brukte mikser på å blande det sammen.

Eplet skåret i små terninger. Jeg brukte rødt eple for de er så søte og gode.

4. Fordel deigen i små muffinsformer. Fyll ca tre fjerdedeler.
Stek i ovnen på 180 grader i ca 15 - 20 minutter.

Inn i ovnen med dem :-)

5. Pynt gjerne med litt yoghurt naturell og litt kanel på toppen.

1 oppskrift blir 20 muffins. Jeg doblet den, så jeg kunne fryse ned noen.
Hver muffins veier når den er ferdig, ca. 30 gram, med tanke på innhold, og mengden man spiser.




Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine