Hurra, det er høst! Eller..kanskje ikke..

Høsten betyr en ny begynnelse for mange. Nytt skoleår, ny jobb, et nytt forhold eller kanskje flytting? Det er mye forskjellig som skjer på denne årstiden, og det er ikke alle som takler det like godt.
Tar jeg meg selv som eksempel, så har jeg store problemer med å takle høsten overhodet! Med en gang sommeren (den lille vi har) synger på siste verset, så kjenner jeg at humøret har lett for å synke. Jo mer jeg tenker på at vi går mot mørketid, desto mer energiløs og stresset kan jeg bli.
Jeg er absolutt ikke noe høst- og vintermenneske, og jeg pleier å spøke med at i forrige liv så levde jeg sikkert på en varm og herlig sydhavsøy, og at det er derfor jeg ikke klarer kulde, mørke og snø. Med en gang høsten kommer, så går jeg og sukker og lengter etter sommeren.

Hvis du også føler det sånn når høsten kommer, så skal det lite til for å stresse seg ekstra opp hvis det i tillegg foregår forandringer i livet.
Siden vi alle gjerne vil være rolige og balanserte, og så stressfrie som mulig, kan du ta en titt nedenfor på det jeg pleier å gjøre når høsten kommer.

Siden det er den årstiden jeg misliker mest, er det viktig for meg å finne ting som er ekstra koselige og givende for å prøve å unngå stress og depping.

Det aller viktigste for meg er å holde på de positive tankene. Jeg er jo faktisk bare nødt til å akseptere at det går mot vinter, og med alle de forandringene som det måtte innebære. Det skjer uansett, så jeg må rett og slett "go with the flow", og gjøre det beste ut av det. "Se fremover", heter det vel så klisjéaktig, men det hjelper faktisk å se fremover. Gled deg til det som kommer, i stedet for å deppe over det som er akkurat nå.

Sortér og prioritér gjøremål så langt fremover som overhodet mulig.
Det som jeg synes er så viktig med det her, er at da vet du hva du gjøre, og hva som er mindre viktig. Jeg fører det opp i kalenderen på telefonen. Det som er mindre viktig kan rett og slett i mange tilfeller vente. Det er kjempeviktig å unngå tidsklemme, og ikke ha 10 ting du gjøre på en gang. Det skaper bare stress og dårlig humør. Sliter jeg med energinivået, noe som ikke er uvanlig på denne tiden av året, ja så prøver jeg å være ærlig om det ovenfor min kjære, og så får jeg hjelp til å dyttes i gang når jeg trenger det. Det er gull verdt :-)

Det å ha noen mål å strekke seg etter hjelper for meg, for da har jeg fokus på noe annet. Gjerne mål som jeg må nå før vinteren er over, for eksempel. Her synes jeg alt som har med trening å gjøre passer veldig fint inn, for da har jeg også en ekstra lykkepille ved å gå på trening.

Noe som jeg skulle ønske jeg var flinkere til selv er å bruke de rundt meg. Jeg tror mange er enige med meg når jeg sier at jeg synes det er vanskelig. Men vi har masse støtte rundt oss som vi burde benyttet oss av hvis vi trenger det, for vi hadde ikke nølt med å hjelpe de, ikke sant? Venner, familie, kollegaer, naboer osv. Det er sjelden jeg ber noen om noe, for jeg er redd for å bry folk, men det er superdeilig å tenke på at de er der :-)

Jeg er også veldig bevisst på å finne tid til ting som gjør meg avslappet og i godt humør. Enten det er å fylle i boblebadet med masse skum, oljer og levende lys eller om det er å sette av tid til et kafébesøk med en venninne. Poenget med det, er at jeg får tankene over på ting som utelukkende er positivt, og da får jeg også ekstra energi!
Disse koselige og avslappende tingene prøver jeg å sette av tid til regelmessig, gjerne på samme dag, for da kan jeg glede meg ekstra til akkurat den dagen.

Uansett hva det er som skaper stress hos deg, enten det er høsten eller en stor eller liten forandring, så prøv ut noen av punktene ovenfor. De fungerer faktisk. I allefall for meg.
Du må bare ikke gi deg lov til å tenke negativt, ihvertfall ikke før det er grunnlag for det.
 Kanskje det kan være med på å holde stresset unna deg også? :-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine