Mer sitron i kostholdet!

Jeg leser alt, og da mener jeg virkelig ALT som handler om kosthold, helse, sunnhet osv. Når jeg nå har lagt om kostholdet og lever sunt og trener, ja da skal jeg da også vite hva jeg putter i kroppen, og ikke minst hvorfor. Det holder ikke at jeg får høre at "det er lurt", spist det fordi det er sunt" osv. da mister jeg motivasjonen, jeg må vite hvorfor! Dermed basta.
Og se bare hva en liten gul sak som sitronen kan gjøre for deg og helsen din!


Sitronen er jeg vant til å bruke i matlaging. Jeg tenker ikke noe særlig over det, men den setter en utrolig god smak på alt fra salater, dressinger, fisk, kjøtt.. ja i matlaging generelt.

Vitaminene i sitronen:
Sitron er spesielt rik på vitamin C, som styrker immunforsvaret. Den er også rik på antioksidanter.
Visste du foresten at den ekte sitronen ikke er sur, men søt? Det er faktisk helt sant, for den originale sitronen kommer fra Kina, og her brukes sitronen som blant annet søtt i desserter. Jeg har aldri smakt en søt sitron, så det hadde vært spennende. Søte sitroner kan også ha grønt skall, ikke bare det gule som vi er vant til. Hmm, jeg er nødt til å prøve å oppdrive en søt sitron :-)

Helseeffektene:
Stimulerer appetitten
Forbedrer fordøyelsen
Senker kolestrolen
Antibakteriell

Antioksidantene i sitronen:
Antioksidantene i sitronen gjør at aldringen i huden går saktere. Mer viktig er det at antioksidantene kan beskytte mot kreft.
Gjør blodårene mer elastiske, noe som igjen kan minske risikoen for slag og hjerteinfarkt.
Forbedrer opptaket av jern og kalsium i kroppen.
Sitronen er antibakteriell, og kan også brukes hvis man har sykdom i munnen, betennelser o.l. Bare pass på tennene, for sitron kan være hard kost for emaljen.

Hvem burde spesielt spise sitron?
Sitron er spesielt bra for barn og gravide. Sitter du mye foran pc'en, kan du spise en skive sitron nå og da, for den hjelper nemlig på tretthet, konsentrasjon, holde fokus osv.

Sitronen er også brukt veldig mye innen kosmetikk, som ingrediens eller som del av hjemmelagede oppskrifter.
Klikk for eksempel HER hvis du vil lese om hva sitron kan gjøre hvis du sliter med gule negler.

Med alle disse fordelene som den lille sitronen gir, så skal iallefall jeg huske på å bruke litt ekstra i maten neste gang :-)



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine