Ønsker du deg en ekstra time i døgnet?

Når høsten kommer, så blir jeg så ekstra opptatt av å unngå stress, kjas og mas. For når det gjelder meg selv, så synker både humør og energi drastisk ettersom det blir kaldere og mørkere. Jeg har alltid vært sånn, og når høsten er et faktum og jeg vet hva som venter, da må jeg virkelig jobbe med meg selv for å klare å være så positiv som jeg vanligvis er resten av året. Jeg vet at det er noe som heter vinterdepresjon, og jeg lurer på om jeg kan ha et snev av det altså. Men jeg er veldig bevisst på det, og jobber litt ekstra med meg selv for å klare å finne positive ting med vinter og kulde.


Og bare én time ekstra i døgnet hadde gjort mye på manges stressfulle hverdag. Hadde ikke det vært fint? Hvor mange ganger har vi ikke sagt til oss selv, "hadde jeg bare hatt en eneste time ekstra, da ville jeg ha..."
Men som vi alle er klare over så er jo ikke det mulig å bare legge til en time så man plutselig har 25 timer i døgnet, selv om det hadde vært til stor hjelp mange ganger. På den timen så hadde det iallefall blitt litt mindre stress, og kanskje den hadde gått til litt ekstra tid til familie og venner?
Nei, nå er det på tide å være litt kreative, og sjonglere tiden litt bedre. Så kanskje vi klarer å lure til oss en ekstra time eller en ekstra dag midt oppe i alt stresset? En dag eller en time som vi kan bruke på akkurat det vi har mest lyst til? Det er positivt, det! :-)

Slutte å kaste bort tiden:
Når jeg tenker etter, så er jeg vel ganske flink til å kaste bort tiden, og det uten at jeg tenker over det engang! Er det sånn med deg også?
Når jeg tenker etter, så bruker vi vel helt ærlig alt for mye tid foran tv'n eller pc'en. Hvis vi prøver å fjerne en time herfra, så merker vi det nok ikke en gang. Kanskje den timen i stedet burde vært brukt på en telefon til noen jeg ikke har snakket med på lenge? Eller litt ekstra tid sammen med unger og familie?

Multitasking:
Er det noe vi damer er gode på, så er det multitasking. Vi er eksperter i å få gjort flere ting på en gang! Kanskje det kan være lurt å tenke litt ekstra kreativt, og sjonglere på aktiviteter og jobb/skole, så man kan slå to fluer i en smekk? Her går det for eksempel an å trene samme med en venninne man ikke har sett på evigheter? Eller gå å levere ungene til skole eller barnehage, så får du unna litt ekstra kondistrening i en fart samtidig?
Eller hvis du pendler, så kan du lese eller høre på en bok du har hatt lyst til å få med deg lenge?
Ja, det er faktisk mange ting man kan stjele litt tid fra, men det viktigste er å gjøre deg selv oppmerksom på det :-)

Slutt med ventingen!
Tenk over det.. Hvor stor del av dagen din som du bruker på å vente på andre mennesker? Eller kanskje du er en av de som andre må vente på? Her kan det gå bort unødvendig mye tid, og man vet hvordan man blir av å vente? Sur og grinete...og stresset. Eller hvordan man blir av å vite at noen venter på deg? Fortvilet og stresset, der du løper av gårde og prøver å finne en god unnskyldning samtidig. Ingen gode følelser noen av dem.

For meg så fungerer det i allefall veldig godt å planlegge de travleste dagene ekstra godt. Da slipper jeg så mye unødvendig mas og stress, og humøret blir værende på topp hele dagen. Det beste med det er også at jeg kan komme hjem å vite at jeg kan faktisk sette meg ned, uten å stupe på oppgaver som jeg egentlig ikke har ork til akkurat der og da. Og for meg er dette særlig viktig på høsten og vinteren, for da vet jeg at jeg lettere stresser og har lettere for å tenke negativt fra før.

Prøv du også, så skal du se at vi klarer å holde humøret skikkelig på topp, selv på denne tiden av året også. Og det beste er at man faktisk føler at man har klart å stjele en time ekstra her og der  :-)

1 kommentarer:

{ S } | 17. oktober 2011 kl. 13:13 sa...

I slutten av denne måneden får du faktisk en time "ekstra".. ;-) Får passe på å få nok vitaminer og kanskje ta en tur i solarium når det er som mørkest. Alle monner drar :-)

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine