Riktig mat gir riktig kick!

Riktig mat gir deg akkurat det kicket du trenger!
Butikkhyllene flommer over av kosttilskudd som lover ekstra energi.

Men selv om enkelte vitenskapelige undersøkelser tyder på at ginseng kan gi energi, at gingko biloba gjør eldre mennesker mindre trette, og at mangel på f.eks. B- og C-vitamin kan føre til tretthet, er ikke pillespising veien å gå for å tanke opp energien, ifølge Statens ernæringsråd.

Stoffene virker nemlig ikke alltid på samme måte som når du får dem i naturlig form.

Det beste du kan gjøre er altså å få kosttilskuddet i naturlig form. Her ser du hva slags mat du kanskje bør ha mer av:

Problem: Immunforsvaret er dårlig, og du blir ofte syk.
Spis: Frukt, grønnsaker og fisk.
Hvorfor: Disse matvarene inneholder mye vitaminer, mineraler og fytokjemikalier som du kanskje får for lite av.
Får du nok av dem, vil motstandskraften din bli bedre.
 

Problem: Du blir trett og godtesulten om formiddagen.
Spis: Frokost med havregryn, grovt brød, müsli, branflakes eller frukt - hver dag!
Hvorfor: Disse matvarene inneholder mye karbohydrater og fiber som holder energinivået oppe og forebygger sultanfall om formiddagen.
 
Problem: Energinivået stuper om ettermiddagen.
Spis: Rikelig med helkornbrød og magert kjøtt.
Hvorfor: Helkornbrød inneholder langsomme karbohydrater som stabiliserer blodsukkeret, og dermed holder også energinivået seg stabilt om ettermiddagen. Magert kjøtt gir proteiner som sikrer langvarig metthetsfølelse.
 
Problem: Du blir av og til helt stresset og forvirret.
Spis: Modne bananer eller tørket frukt.
Hvorfor: Disse matvarene tilfører raske karbohydrater.
Det øker hjernens innhold av serotonin på riktig tidspunkt, slik at du føler deg avslappet og i balanse.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine