Hvordan motiverer jeg meg til trening?

Jeg er for tiden fryktelig motivert til både trening og kosthold, og det bærer vel også bloggen litt preg av.
Det å skrive om både fremgang og motgang gjør at man klarer å fokusere på det man gjør riktig og galt. Ikke minst er det veldig motiverende i seg selv hvis man har en dårlig dag eller periode, å kunne gå tilbake til et innlegg man har skrevet der hvor motivasjonen har vært på topp.

Jeg har fått mange henvendelser, både her på bloggen og på facebook, med spørsmål og om jeg har noen råd som kan hjelpe andre til å finne motivasjonen. Og ingenting gjør meg gladere! Det tar jeg som et kompliment, at andre også ser at jeg lykkes, men det gir meg så utrolig motivasjon og lykke hvis det som fungerer på meg også kan hjelpe andre :-)


Så her er mine tips til hvordan jeg motiverer meg selv til trening og et sunt kosthold:
Det er ikke så vanskelig som man skulle tro :-)

Bestem deg! Og hva vil du?
Jeg regner med at det er flere enn meg som kjenner seg igjen når jeg skriver ordet "surving"? Hjernen er flink til å få deg til å gjemme sannheten, og jeg gikk rundt og survet og klaget på at klærne mine ikke passet lenger. Jeg kunne da ikke fatte og begripe hvorfor "plutselig" klærne mine ikke passet lenger? Herregud, hadde noen vært og sydd de inn eller? Hjernen måtte øves til å forstå at jeg ikke kunne se ut som en sylfide, så lenge jeg dyttet inn på Ben & Jerry is og kindersjokolade hver dag! Og for hver dag - blir det verre, og mer klaging og mindre selvtillit. Det er min egen skyld at jeg ikke er fornøyd, og da er det kun jeg som kan gjøre noe med det! Og når du først har innsett det, nei da er det ikke lange veien til du er i gang! :-)
Jeg tok også bilder av meg selv i undertøyet den dagen jeg bestemte meg for å starte, og det hjelper veldig med tanke på hvordan jeg vil se ut om en måned, to måneder osv. Dessuten så er jeg veldig bevisst på at jeg ikke vil dit igjen!

Sett deg mål, og gjerne flere!
Når jeg hadde bestemt meg på at jeg ikke kunne holde på med Ben & Jerry orgiene mine noe mer, tenkte jeg litt fremover. Og jeg har jo et mål der fremme. Med det er lett å miste motivasjonen, hvis det er en lang vei dit. Jeg har satt meg et mål helt i enden, og så har jeg delmål. 5 kilo av gangen. Og det er ikke langt, for det går mye raskere enn du tror, tro det eller ei. Og for hvert delmål som jeg fullfører, får jeg en premie. Det trenger ikke være store greiene, men det må være noe til deg selv. For eksempel en fresh ny treningstopp, en tur til frisøren osv. Premiene skal være noe som får deg til å skjønne at dette unner jeg meg fordi jeg har klart et mål!


Kosthold!
Dette er det viktigste jeg har gjort, å legge om kostholdet! Og dette krever litt tid, men du får så utrolig mye igjen for det! Det aller viktigste med kostholdet, er at du legger om til noe du kan leve med livet ut. Ja, det er helt sant det, her er det INGEN superkurer som skal føres opp. Jeg lover at du ryker etter et par uker alikevel.
Ta deg tid til å lese og undersøke. Jeg saumfarer alt jeg kan komme over av både trening og kosthold. Jeg vil vite hvorfor det og det er bra for meg, for skal jeg bare gjøre en ting uten å forstå hvorfor jeg gjør det, så mister jeg motivasjonen. Jeg finner motivasjon å prøve ut nye oppskrifter, og lage mat helt fra bunnen av friske råvarer.
Hvis du trenger litt starthjelp, så har jeg lagt ut min sunne mat her på bloggen, og det kommer flere. De finner du HER!


Ha en plan og hold deg til den!
Planlegg alt i begynnelsen! Det fikk iallefall meg til å holde fokus på når jeg skulle spise og når jeg skulle trene. Og det viktigste, hold deg til det! Skriv inn i almanakken når du skal trene og hva. Da lager du avtaler med deg selv, og det gjør det faktisk vanskeligere å bryte. Sett deg opp på saltimer der du trener, da har du bundet deg til noe. Og ikke minst ved å gå på ulike timer gir deg fort en pekepinn på hva du synes er morsomst. For min del har jeg helt dilla på Body pump for tiden. Høypuls og styrke i samme time. Kjempegøy!
Det å være bestemt i begynnelsen gir deg lønn for strevet etter en liten stund, for da er du så godt inn i det at det går av seg selv. Både kosthold og trening. Målet er at det skal bli en vane! :-)

Skaffe seg en treningspartner?
Dette leser jeg om overalt, at det å skaffe seg en treningspartner er så lurt. Det kan hende at det er lurt for deg, men for meg så funker det ikke! Vær i hvertfall 100% sikker på at denne partneren er minst, hvis ikke enda mer seriøs enn deg, ellers så tør jeg påstå at det kan gå motsatt vei. For meg så fungerer det best å trene alene. Fort inn å trene, og fort ut igjen. Jeg er ikke på treninga for å sosialisere, men for å trene så svetten siler. Og med det jeg har erfart, så kan det fort bli litt vel mange pauser, og rett og slett mye tull. Men for all del, det er mange som faktisk ikke klarer å komme seg til trening uten en som pusher, men vær helt sikker på at partneren din er seriøs og vil dette like mye som deg :-)


Cardio- eller styrketrening?
Ja takk, begge deler!
Jeg vil gå ned i vekt og få opp fettforbrenning. Dessuten vil jeg veldig gjerne få strammet inn både her og der, så for meg er fremgang lik suksess hvis jeg gjør begge deler! Dessuten er det kjempegøy med styrke, det er det jeg liker aller mest, for man ser resultatene så veldig fort! Men for å fjerne den herlige bilringen rundt magen, er jeg nødt til å kondistrene også. Jeg prøver å variere så godt jeg kan så jeg ikke blir lei. Jeg går i raskt tempo og sykler både innendørs og utendørs. Jogging har jeg ikke fått meg til enda, men det er et mål som står på listen min :-)

Har du en dårlig dag sier du? TREN!
Dette lever jeg etter, for det fungerer så bra at jeg kan ikke beskrive det en gang!
Viktigste regel: Den dagen du MINST har lyst til å trene, er den dagen som er aller viktigst å få trent!
Har jeg en dårlig dag, sur, grinete og energiløs for eksempel, så vet jeg at i dag blir det hard trening, ja. Og grunnen til det, er at trening er en form for lykkepille! Du får igjen alt av humør, og energi i bøttevis. Ikke minst så skal jeg love deg at du føler deg så stolt når du trosset igjennom og gikk selv om det var det siste du ville. Jeg tenker for meg selv at iallefall 10 minutter trening skal jeg klare. Men det blir jo aldri det, for etter 10 min. så er du så gira, at du får trent det du skal og mere til!
En annen grunn til at det er så viktig på dårlige dager, er at om du først en gang har latt være å trene fordi du ikke gadd, så er det mye enklere å gjøre det igjen!

Bruk tiden!
Ikke ha dårlig tid når du har satt deg dine nye mål og begynt å trene. Stress kan ha motsatt effekt, og først og fremst så synes jeg at det viktigste er å innarbeide vanene, så du føler at du går på trening og spiser sunt fordi du vil, ikke fordi du må! Jeg er utålmodig altså, men til og med jeg har innsett at Rom ikke ble bygd på en dag. Ta tiden til hjelp. Jeg prøver også å tvinge tankene mine til å tenke positivt når jeg har hatt en uke med liten fremgang. I stedet for å tenke at dette gidder jeg ikke, så prøver jeg å gjøre ting litt annerledes den neste uken. Justerer på treningsmengde, matinntak, prøver ut nye ting. Og det er også motiverende å se at det fungerer ved at neste ukes resultater kanskje har bedret seg.

Jeg håper du kan bruke noen av tipsene mine, dette er ihvertfall ting som fungerer på meg, bare se HER!
Husk at vi er forskjellige alle sammen, og det som er perfekt for meg, er ikke sikkert passer for deg. Men det er jo litt av motivasjonen, at du kanskje får noen idéer som kan hjelpe deg til å komme i gang, og så finner du raskt ut hva som er motiverende for deg.

Jeg ønsker deg lykke til, og
God Trening! :-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
MakeMeUp BLOG Follow MakeMeUp BLOG
 

Copyright © 2011-2012 MakeMeUp BLOG All Rights Reserved

blogger web statistics

Design by Dzignine